Znajdź nocleg bez pośredników

Spanie.pl

Przez całą Wieczność...
2009-09-30 12:24

Urozmaicona trasa prowadząca przez całe Góry Bystrzyckie. Szlakiem zielonym rowerzyści podążają od Polanicy Zdrój do Międzylesia.

5199

Polanica Zdrój – Sokołówka – Pokrzywno – Wieczność – Huta – Wójtowice – Młoty – Spalona – Przełęcz Spalona – Autostrada Sudecka – Przełęcz nad Porębą – Gniewoszów – Różanka – Międzylesie

Długa, ale urozmaicona trasa prowadząca przez całe Góry Bystrzyckie. Z centrum Polanicy Zdroju wyjeżdżamy drogą nr 388 w kierunku Bystrzycy Kłodzkiej. W Pokrzywnie skręcamy w lewo i po ok. 1 km dojeżdżamy do klasztoru ojców sercanów, gdzie zwiedzić można Etnograficzne Muzeum Misyjne z eksponatami przywiezionymi przez zakonników z licznych, egzotycznych misji.

Dalej kontynuujemy naszą wycieczkę drogą prowadzącą na zachód, dojeżdżając po kolejnym kilometrze do skrzyżowania, gdzie skręcamy w prawo i razem ze znakami żółtymi szlaku pieszego docieramy po chwili do szlaku zielonego, którym w lewo. Szlak zielony lawiruje nieco między zabudowaniami i wspina się powoli w kierunku szczytu Kamiennej Góry (704 m). W miejscu, gdzie schodzi z wygodnej drogi i zaczyna końcowe podejście, my jedziemy dalej w kierunku zachodnim. Wkrótce droga skręca łagodnym łukiem na południe i osiągamy ponownie szlak zielony, który schodzi w tym miejscu ze szczytu Kamiennej Góry.

Następnie podążamy za znakami szlaku zielonego, ale niedługo. Po ok. 800 m osiągamy skrzyżowanie z kapliczką na drzewie. Tutaj opuszczamy szlak zielony, skrecamy nieznacznie w lewo i po kolejnych 150 m znów w lewo w drogę, która nazywa się Wieczność. 6-kilometrowy, prosty "jak strzelił" odcinek jest monotonny i rzeczywiście jego pokonanie wydaje się czasami trwać całą wieczność. Na końcu drogi już w rejonie miejscowości Huta stoi Kamienny Człowiek, zwany także Strażnikiem Wieczności, z którym związane są liczne legendy i podania.

Z Huty zielonym szlakiem docieramy do górnych zabudowań wsi Wójtowice. Dalszy odcinek jest trudny orientacyjnie, ale przy odrobinie uwagi, możliwy do pokonania bez błądzenia. Najprościej byłoby kontynuować wycieczkę szlakiem zielonym, ale schodzi on z wygodnej drogi i wiedzie ścieżką przez las do miejscowości Młoty i dalej do Spalonej. Chcąc objechać ten odcinek należy za Fortem Wilhelma, a przed Wójtowicami skręcić w drogę leśną w prawo. Droga po ok. 1,5 km skręca w lewo w dolinę bezimiennego potoku i cały czas doliną doprowadza do Młotów, gdzie spotykamy wspomniany wcześniej szlak zielony.

Ze Spalonej wspinamy się na Przełęcz Spaloną, gdzie skręcamy w lewo i drogą do Międzylesia, tzw. Autostradą Sudecką, jedziemy wzdłuż masywu Jagodnej, mając go po prawej stronie. Wygodną, ale nieco dziurawą drogą dojeżdżamy do Przełęczy nad Porębą, skąd dalej kontynuujemy wycieczkę drogą nr 389 do Gniewoszowa (za wsią nad drogą po prawej wznoszą się ruiny zamku Szczerba. Dalsza część trasy wiedzie przez Różankę za którą serpentynami zjeżdżamy do Międzylesia.

Źródło: www.naszesudety.pl

Atrakcje w okolicy

Huta Szkła Artystycz...

Polanicka huta należy do kilku nielicznych na Dolnym Śląsku i Ziemi Kłodzkiej, które pracują do dnia dzisiejszego.

- tuż obok

Muzeum Misyjno-Etnog...

Sokołówka jest dzisiaj niewielką osadą wchodzącą w skład Polanicy Zdroju.

Rezerwat - Torfowisk...

Rezerwat "Torfowisko pod Zieleńcem" leży w Górach Bystrzyckich na europejskim dziale wodnym.

- 7 km

Muzeum Papiernictwa

Papiernia dusznicka jest jedną z największych atrakcji turystycznych naszego pięknego regionu.

- 8 km

Położenie miasta

Duszniki Zdrój obejmuje swym zasięgiem południowo-zachodnią część Obniżenia Dusznickiego oraz znaczną część Gór Orlickich i Bystrzyckich.

- 9 km

Międzynarodowa Trasa...

Międzynarodowa Trasa Rowerowa Góry Stołowe - oznakowana w terenie kolorem niebieskim tworzy pętlę biegnącą po granicy otuliny Parku.